Kutyás-órák a Landorhegyiben
– Sok gyerek nem találkozott még ezzel a szituációval, vagyis hogy hogyan kell egy kutyával kommunikálni. Ezt is megtanítjuk, illetve vannak olyan órai feladatok, ahol a kutya aktív részt vállal. Ez utóbbira példa a testnevelés órán a közismert Tűz, víz, levegő módosított változata, amikor a kutya mozgását kell a tanulóknak utánozni.
– Nagyon szeretik a gyerekek a kutyás órákat, érezhetően aktívabbak, fegyelmezettebbek, motiváltabbak – mondja Jónás Csabáné osztályfőnök. – Első osztályban főként frontális munkában dolgozunk, a kutya jelenléte miatt viszont csoportbontás szükséges, amit egyébként csak harmadik osztálytól szoktunk alkalmazni. Így az egyik csoport a kutyával dolgozik, a többiek egyéb feladatokat végeznek, úgy hogy közben ne zavarják a kutyát. És erre ügyelnek is.
A második félévtől a testnevelésen kívül egyéb órákon (matematika, környezet) is részt vesz Gyömbér. Nagyon nagy az érdeklődés a szülők részéről is, úgyhogy nyílt napot is kellett tartani e miatt. A gyerekek pedig imádják az állatot, bújnak hozzá, simogatják. Az osztályban van néhány magatartás problémás gyerek, és olyanok is, akik nehezen figyelnek. Ezen a problémán sokat segített Gyömbér jelenléte, csak pozitív hatásról tudok beszámolni.
– Honnan jött az ötlet?
– Tavaly hívtak az állatok világnapja alkalmából előadást tartani az iskolába, ahova elhoztam Gyömbért is. Akkor döbbentünk meg, hogy tömegével jöttek a gyerekek csupán a kutya jelenléte miatt – kanyarodik a kezdetekhez dr. Gombos László.
– A kutyás órát eredetileg terápiás céllal találták ki, de egészséges gyermekek esetében is sok segítséget ad. Innen jött az ötlet a kutyás órákra. Ez egyben nehézség is, hiszen eredetileg 8-10 fős csoportokra szól a program, nem egy egész osztályra. Ha 28 gyerek dobja el kétszer a labdát, akkor 56-szor fordul a kutya. Gyömbér mindenben partner, igaz, hogy kifárad, néha.
– Milyen alkalmasság szükséges mindehhez?
– Mivel nem egyszerű a feladat, még ha annak is látszik, nem minden kutya alkalmas rá. Alapvető az emberek abszolút elfogadása, a nulla agresszió és hogy mindenkivel szívesen dolgozzon.
– Hogy derült ki Gyömbérről, hogy ő ilyen?
– Jártunk kutya oviba és iskolába és ott hamar kitűnt, ezekkel a képességeivel. Fogalmunk sem volt egyébként a programról, hisz az egésznek nincs még nagy múltja a világon sem. Az országban 30-40 ilyen célra kiképzett kutya van. Az alkalmasság feltétele a megfelelő hozzáállású gazdi is, az engedély csak vele együtt érvényes, tehát Gyömbérrel csak én dolgozhatok az órán – jegyzi meg Gombos László.
– Mi az óra menete?
– Nincsen nagyon minta, nekünk kell kidolgozni a koncepciót, melyben az osztályban tanító két pedagógus a partner. Óra elején van egy üdvözlés, amikor a kutya minden gyerekhez odamegy. Aztán sorverseny csoportbontásban és van közös feladat is. Közben mindig van vízfelelős, aki ügyel arra, hogy Gyömbér ne legyen szomjas. A feladatokat úgy építjük fel, hogy a figyelmet, memóriát fejlessze.
Ennek már fél év után is vannak látható jelei, hosszú távon meg abszolút – mondta végül Gombos László, aki szülőként is pártol minden olyan lehetőséget, mely a gyerekek minél sokoldalúbb fejlődését segíti. Valóban megunhatatlan Gyömbér közelébe lenni, de a kutyust és gazdit szólította a kötelesség, készülni az iskolai farsangon való fellépésre, mely azóta már sikeresen lezajlott.
Még több fotó a kutyás óráról a www.zalamedia.hu galériájában!
(Zala-Lap, B. K.)
Tartalom megosztása: