A zalaegerszegi notre dame iskola rendfőnöknője – Interjú Francoise nővérrel
1. Hogyan érzi magát Magyarországon?
Nagyon jól érzem magam Magyarországon, boldog vagyok, hogy itt élhetek. Kényelmes az életünk, az emberek pedig mindenhol kedvesen és szeretettel fogadnak bennünket. A magyar nyelv elsajátítása okoz csupán némi nehézséget.
2. Milyen különbségeket lát a francia és a magyar hétköznapok között?
Egy francia iskolában a tanítási nap első fele fél 9-kor kezdődik és 12 órakor ér véget. Utána a délutáni tanítás fél 2-től fél 5-ig tart. Franciaországban nincs sem tízórai sem pedig uzsonna. Délben minden gyermek az ebédlőben eszik, ami kb. fél órát vesz igénybe. Ezután 1 órájuk van kikapcsolódni. Ilyenkor különböző foglalkozásokon vesznek részt: lehet sakkozni, táncolni, énekkarba menni, színházi előadást próbálni, vagy éppen kínai nyelvet tanulni.
Franciaországban az órák 60 percesek, és van egy 15 perces szünet délelőtt és délután. Az első osztályban egy tanító néni van a gyerekekkel egész nap. Az órákon ő tanít minden tantárgyat: franciát, matematikát, történelmet, földrajzot, természetismeretet, de például az informatikát, az angolt, a testnevelést, a rajzot és az éneket is. És ezenkívül a keresztény gyerekeknek heti egy óra hittan van. Az iskolába más vallású gyerekek is járnak –zsidók, muzulmánok- ami segít a gyerekekkel megértetni, hogy mindenkit kölcsönösen el kell fogadnunk, és tiszteletben kell tartanunk a más valláshoz tartozását.
3. Hogyan vélekedik a magyar konyháról?
A magyar ételek gyakran cukrosak és a sütemények túl krémesek nekem. Ezt nem szeretem annyira. Viszont nagyon szeretem a meggyes rétest. Szeretek minden olyan ételt, ami szárnyasból készül. Kedvelem a tavasztól szedhető gyümölcsöket: a cseresznyét, a málnát, a sárgabarackot, a szilvát. Gyakran megyek a piacra bevásárolni, ahol nagyon sokféle friss zöldséget és gyümölcsöt kínálnak.
4. Milyen különbségeket lát a magyar és a francia gyerekek között?
A párizsi gyerekek többsége tömblakásban lakik, és nagyon szűk hely van csak a kikapcsolódásra és a mozgásra. A szüleik korán reggel elindulnak dolgozni, és csak késő este érnek haza. A városon belül is nagyok a távolságok. Az iskolában is kevés hely van a játékra, és az osztálytermek túlzsúfoltak. A gyerekek többsége kedves és jól nevelt, de vannak olyanok is, akiknek nehézséget okoz, hogy tisztelettel beszéljenek vagy szót fogadjanak. Az iskolákban mindenkinek meg kell ismerni a házszabályt, amit a tanárok írtak. Ez segít a gyerekeknek az eligazodásban. Mindenhol vannak felügyelő tanárok: az udvaron és a folyosókon is, akik figyelik, hogy a diákok rendesen viselkedjenek. Az iskolákban van diáktanács, akik közvetítik a társaik kéréseit az iskola vezetése felé. A magyar gyerekek szót fogadnak, udvariasak és szorgalmasak. Sokat edzik a memóriájukat, remek érzékük van az énekhez, a zenéhez és a tánchoz. Könnyen tanulnak szövegeket és verseket. Kicsik és nagyok egyformán szeretnek ünnepelni. A magyar diákok büszkén tartoznak iskolájukhoz, büszkén viselik magukon az intézmény jelvényét. Örömmel ünneplik nemzeti ünnepeiket, tisztelik az ország zászlaját és a Himnuszt.
5. Milyennek látja a mi iskolánkat?
Ti, gyerekek, gyönyörű iskolába járhattok, ami egy hatalmas park közepén található. Olyan tanáraitok vannak, akik külön-külön mindenkire odafigyelnek. Úgy látom, hogy az iskolában remekül érzitek magatokat, és második otthonotoknak tekintitek. Vigyáztok rá, és felügyelet nélkül is mozoghattok benne. Látom, hogy szerettek összejönni: ennek két fontos helye a tornaterem és a kápolna. Az iskolai életeteket végigkísérik a lelki feltöltődés pillanatai: a misék, a lelkigyakorlatok és a hittanórák.
6. Mit üzen a Mindszentybe járó diákoknak?
Először is azt, hogy szerencsésnek érezhetitek magatokat, hogy ebbe az iskolába jártok. Igyekezzetek mindent befogadni, amit ez az intézmény nyújt nektek. Biztos vagyok benne, hogy ez segít a személyiségetek és a lelkületetek fejlődésében.
Ezek az évek a legfontosabbak a jövőtök szempontjából.
Kedves Francoise nővér, köszönjük szépen a beszélgetést.
Az interjút készítették: Jámbori Adrienn, Kiss Emese, Pauer Rebeka és Takács Lili (7.a)
Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium
Tartalom megosztása: