Ügyintézés akár otthonról
2005-ben elkészült a város új informatikai stratégiája, mellyel összhangban egy évvel később internetes tartalom és dokumentumkezelő rendszerrel „vérteztük fel” a városi portált. Ez teremtette meg a lehetőségét – egyebek mellett – közérdekű, és más lakossági bejelentések kezdeményezésének Interneten keresztül. Az elmúlt év óta elektronikus úton is jelenthetik felénk az állampolgárok, ha például roncsautót látnak közterületen, vagy egy elpusztult állatra, illegális hulladéklerakóra bukkannak, túl gazosnak találják a szomszéd területét, vagy veszélyes kátyú nehezíti valahol a közlekedést. Ugyancsak a már említett rendszer segítségével tudunk adatot biztosítani regisztrált ügyfelek részére az egyesített közműnyilvántartásból, elektronikus úton jelenthetik munkaerő kölcsönzésre vonatkozó igényüket a vállalkozók, ugyanakkor a képviselők munkáját is megkönnyítettük azáltal, hogy elérhetők az Interneten a közgyűlési és bizottsági anyagok.
– Bejelentéseket tehát már 2006 óta tehetünk az Internet segítségével az önkormányzat felé. Mindez azonban nem vonta azonnal maga után az elektronikus ügyintézés lehetőségét.
– Valóban. Amikor 2005-ben életbe lépett az új Közigazgatási Eljárási Törvény (KET), mi kizártuk rendeletünkben az elektronikus ügyintézés lehetőségét, hiszen nem voltak adottak annak feltételei. Mára minden akadály elhárult, így 2008. január 1-jétől bizonyos ügyeket a zalaegerszegiek is intézhetnek az Internet segítségével. Azért a januári indulás, mert szükség van még a rendszer tesztelésére, és természetesen az e-ügyintézés népszerűsítésére, a lakossággal történő megismertetésre is.
– Kik élhetnek majd az elektronikus ügyintézés lehetőségével?
– Gyakorlatilag bárki, nagykorú személy, aki otthon, vagy a munkahelyén rendelkezik Internet hozzáféréssel, és regisztráltatta magát az Ügyfélkapun keresztül. Az ügyfélkapus regisztráció az egyetlen feltétele az ügyintézésnek, hiszen csak így nyílik lehetőség a hiteles azonosításra. Ügyfélkaput létesíteni és regisztráltatni az Okmányirodában lehet, térítésmentesen. Személyes adatokra és e-mail címre van szükség az azonosításhoz.
Tíz ügytípus elektronikus intézési lehetőségét tartalmazza a közgyűlés által elfogadott rendelet. 2008. január 1-jétől elektronikus úton kérhetünk engedélyt városi címer és zászló használatára, nyújthatunk be javaslatot helyi kitűntetés adományozására, indítványozhatunk közterület-használati szerződéskötést, igényelhetünk Egerszeg Kártyát, kérhetünk házszámot, hulladékkezelési díjkedvezményt, felsőoktatásban tanuló diák részére ösztöndíjat, illetve kollégiumi férőhelyet, de továbbíthatjuk elektronikus úton idegenforgalmi adóbevallásunkat is. És ami szintén nagyon lényeges, időpontot is foglalhatunk okmányirodai ügyekben!
Maga az ügyintézés nem lesz bonyolult. A www.zalaegerszeg.hu városi portálon jelenik majd meg az e-ügyintézés lehetősége. Ott kell kiválasztani a kívánt ügytípust, majd a feljövő űrlap kitöltésével indítható a kérelem.
– Az ügyfél elektronikus úton kezdeményezi tehát az ügyét, majd a rendszeren keresztül kap tájékoztatást arról, mikor lett érkeztetve, ki foglalkozik a kérésével, mire várható az ügyintézés lezárulta, a jogerős határozat, és ha szükséges, mit kell pótolnia – beszél az ügyintézés menetéről a jegyző. – A teljes ügymenet elektronikus úton történő lefolytatása egyelőre nem áll módunkban. Nem adott minden jogszabályi és technikai háttér ahhoz, hogy teljesen kiiktassuk a papír alapú munkát. A január elsejétől induló e-ügyintézés egyelőre inkább a lakosok érdekeit szolgálja, hiszen otthonról, vagy a munkahelyükről tudják intézni ügyeiket, és nem kell bejönniük a hivatalba.
Várhatóan bővíteni fogjuk az elektronikusan intézhető ügyek körét – teszi hozzá dr. Kovács Gábor. – Elsőre az egyszerűbb, ám sok embert érintő eljárások kerültek be a rendszerbe. A tapasztalatok alapján aztán kilátásba helyezhető az e-ügyintézés további kiterjesztése. Természetesen csak azok az ügyek jöhetnek szóba, melyek nem igényelnek személyes megjelenést. (Zala-Lap Kft., F.M.)
Tartalom megosztása: