Állati óra

Zalaegerszeg címer
Hírek

Állati óra

2010 november 18 - csütörtök
Tavaly számoltunk be róla, hogy a Landorhegyi iskolában tantervbe vették a kutyás tanórákat. Eleinte a foglalkozások csak a testnevelés órákra korlátozódtak. Most azonban már kétheti rendszerességgel a matematika (és egyéb tantárgyak) elsajátításában is közreműködik a speciális kiképzésen átesett golden retriever, Gyömbér és gazdája dr. Gombos László.

Hatékonyabb motiváció, mint ami az óra elején elhangzott „kizárólag fegyelmezett gyerekekkel dolgozik a kutya” nem is kellett volna. Bár Jónás Csabáné és Sümeginé Szabó Erika 2.c. osztályos tanítványai amúgy is rendes tanulók hírében állnak, Gyömbér közelsége fokozza igyekezetüket.

Nemcsak viselkedés terén, hanem, hogy minél jobban és gyorsabban kiszámolják a feladványokat, hiszen a legjobbak jutalma kutyasimogatás, ölelgetés, melyhez hosszú, rendezett sorokban várakoznak a jól számoló nebulók. Az is vidám momentum, amikor Gyömbér szájában kis kosárban juttatja el a gyerekekhez a csontot formázó papírokra írt feladatokat.

Vagy éppen egy általa behozatott labdán található a számtanfeladat kulcsa. Bámulatos az a találékonyság, ahogy a pedagógusok kombinálják ezen lehetőségeket, akár páros – páratlan számok, tízes számrendszer, számsorok, mértékegységek, műveletek, igaz – hamis állítás, vagy akár a véletlen eshetőség tanítása terén.

Mondhatni szinte észrevétlen az ismeretek átadása, miközben a bájos kutyus farkát a padsorokhoz élénken csapkodva, lenyűgöző odaadással hozza – viszi a feladatokat a tanulóknak.

A gyerekek sokat fejlődtek a kutyával való kommunikáció, annak egyértelmű irányítása terén is az elmúlt egy év során. Ha egyszer ők lesznek gazdik, feltehetően jól tudják majd kezelni négylábújukat. De ha saját kedvencük nem is lesz, az nem kérdés, hogy állatbarát felnőttekké válnak majd.

A kedves pedellus, Gyömbér az összevont 90 perces óra vége felé, a lelkes és figyelmes munka után kicsit kifárad és meg is szomjazik. Ez utóbbi jó alkalom arra, hogy az éppen „vízfelelős” tanuló segítségével kiszámolják hány deciliter víz a kutya aznapi igénye.

Rövid pihenés után összetettebb memória feladat jön, mely egyben a kutya jobb megismerését is segíti. Gyömbér bizonyos testrészeit számokkal illetik, mely kapcsolatot memorizálni kell. Majd a tanulók becsukott szemmel megérintik a kutya néhány testrészét, azt megnevezik, és a hozzájuk rendelt számokat fejben összeadják.

– Az órát a pedagógus szervezi, aki nemcsak az aktuális tananyagra van figyelemmel, hanem tisztában van a kutya képességeivel és feladatokba való bevonhatóságával – mondja dr. Gombos László.

– Minden órát a kutyával való személyes kontaktussal, köszönéssel kezdünk, és mindig van olyan tevékenység is, mely a kutyához, mint élőlényhez visz közelebb.
Bár a testnevelés óra tematikáját nagyrészt én építem fel, a tantermi órákon is szoktam feladatokat kitalálni, melyek elsősorban memória és figyelemfejlesztő célt szolgálnak.

Gyömbér és a gyerekek tehát tovább haladnak a négy évesre tervezett közös úton. És hogy ebből mindenki csak profitál azt egyetlen ilyen, rendkívül humánus „állati óra” is maximálisan alátámasztja.

Zala-Lap, Bánfi Kati

Tartalom megosztása: