Autók – biometánnal tankolva
Egyelőre nyolc furgon közlekedik biogázzal; gyárilag gázüzemű motorral szerelt autókról van szó – igaz 20 százalékkal drágábbak, mint benzines társaik, viszont üzemeltetésük 40 százalékkal olcsóbb.
Hajtóanyaguk, a biometán a szennyvíziszapból keletkezik hatalmas, úgynevezett rothasztó tartályokban – de ez csak az első lépés.
– Ezt a metánt tisztítjuk, 200 bar nyomásra fokozzuk, és így biogázas, CNG-s autókba tankoljuk. Ez Közép-Kelet Európa első olyan technológiája, ahol metángázból történik meg az üzemanyag előállítása – magyarázta Böcskey Zsolt főmérnök.
A gázautók menettulajdonságai semmivel sem különböznek benzines társaikétól, és a már említette olcsóbb üzemeltetés mellett előnyük, hogy károsanyag-kibocsátásuk nagyságrendekkel alacsonyabb, szinte a nullához közelít.
– A környezettudatos gondolkodás a vállalat fejlődésének része kell hogy legyen. Ez nem máról holnapra megvalósuló lehetőség, hanem egy hosszú távú gondolkodás, amelynek minden dolgozó részese kell hogy legyen. Ez egy közösségi akarat, amely fizikai és technológiai újításokban jelentkezik a hétköznapokban – fogalmazott Nagy András vezérigazgató.
– Olyan megoldásokat próbálunk majd találni, amelyek a város üzemeltetését majd csökkentik, és ezek olyan innovatív megoldások lesznek, amelyek azt eredményezik, hogy városunk „zöld város” lesz, ahol a környezetvédelmi szempontokra mindenképpen kiemelt figyelmet fordítunk – mondta Gyutai Csaba.
A Zalavíz rekonstrukcióra szoruló keleti szennyvíz-tisztítójának energiaellátását például a felújítás után geotermikus hőszivattyúk és napkollektorok biztosítják majd, a város pedig egy bioerőmű megépítését tervezi.
yr
Fotó: Seres Péter
Nézze meg a képgalériát!
Tartalom megosztása: