Japánul (is) számolnak az Eötvösben
– Semmi sem hullik magától az ölünkbe, a módszerrel való folyamatos tanulás kitartást követel, de a rendszeresség és a rengeteg feladat megoldása eredményt hoz. Ezt gyorsan megtapasztalják a gyerekek, akiknél a gyakorlást arról a szintről indítjuk, ahol még biztos talajon állnak. Így azonnal sikerélményük lesz. A fejlesztés pedig teljesen egyéni tempóban történik – mondja Sélleiné, akinek viszont szinte az ölébe hullott a módszerrel való megismerkedés, egy véletlenül kialakult japán baráti szál révén.
– A tananyagot nagyon apró lépésekre bontjuk, és csak akkor megyünk tovább, amikor már biztos tudás alakul ki. Már óvodás kortól lehet kezdeni a programot, mellyel a lazább vonalvezetést gyakoroljuk, közben ismerkedünk a számokkal is. Többnyire nagycsoportban szoktam javasolni. Ez a korosztály már úgysem nagyon szereti a délutáni alvást, és akkora hasznos időtöltés lehet. Egy kicsit szoktat is az iskolához, hiszen az ovis kor után a 45 perces padban ülés elég drasztikus váltás.
Persze „kumonozni” nem kell ilyen sokat. A gyerekek 10-20 perc alatt szoktak végezni a napi feladatsorral. Ez igaz az idősebb korosztály esetében is. A módszerben nemcsak apró lépések vannak, hanem állandó ismétlés, és folyamatos szintmérés. Így tud mindenki a saját ütemében haladni. A rendszeres ellenőrzés révén gyorsan kiderülnek a típushibák, amivel kiemelten kell foglalkozni.
– A japán módszer mennyire áll közel a magyar gyerekekhez?
– A japán emberek és a mentalitás más, mint a miénk. Az iskolákban szinte fanatikusság jellemző. A Kumon nem ennyire sarkított, de az igaz, hogy a mindennapi gyakorlás nem éppen magyar sajátosság. És a látványos sikerek ellenére nyáron nagyon kevés tanuló gyakorol. Sok szülőnek az is furcsa, hogy eleinte akár egészen alacsony szintről indítjuk a gyereket.
Ez azért van, hogy megtaláljuk azt a helyet, azt a bizonytalan műveletvégzést, ami miatt a későbbi tananyag sem sajátíthatók el. Az is jellegzetesség, hogy a módszer önálló tanulásra szoktat. Nincs túlmagyarázás, ami az iskolában általában jellemző, hanem néhány példán keresztül a tanulók maguk jönnek rá a megoldásra.
– Mennyi ideig tartanak ki a diákok?
– Egy-két év a jellemző, de akár az egész középiskolás tananyagot meg lehetne vele tanítani. Aki ezzel a módszerrel gyakorol, az könnyebben megél a matek órákon, mert egyszerűen tud számolni.
A módszer bázis helye jelenleg az Eötvös iskola, ahol részletes tájékoztatást október 9-én délelőtt adnak.
Zala-Lap, Bánfi Kati
Tartalom megosztása: