Legyen igazi tér
A Keresztury ÁMK – Hangverseny- és Kiállítóteremben a programért felelős szakemberek tájékoztatták a lakosságot a fejlesztés lehetőségeiről és irányairól, majd válaszoltak a felmerült kérdésekre.
Tombi Lajos alpolgármester expozéjában a város öröklött szerkezetére hívta fel a figyelmet. Mint mondta, egy 20 ezres városka utcaszerkezetét örököltük, így vannak korlátok, kötöttségek: vasút elhelyezkedése, Zala folyó, környező dombok, szűk mellékutak.
A fejlesztésekkel az lenne a cél, hogy a város 60-70 ezer embernek lakóhelyet, 100-120 ezer embernek „funkciót” adjon. Sokan bár nem itt élnek, Zalaegerszegen tartózkodnak – dolgoznak, vásárolnak, szórakoznak stb. – s a megnövekedett lélekszámhoz szükséges építkezéseket, átalakításokat el kell végezni. A fő akcióterület a piac és környéke. A nagy álom pedig a Kazinczy tér „térré alakítása”, hogy ne négysávos út válassza el egymástól a Piac teret és az Arany Bárány Szállót.
Ráadásul Zalaegerszeg épített örökségének nagy része éppen erre a területre esik. A rehabilitációs program szerint a Kazinczy tér forgalmának csökkentésére úgy nyílna lehetőség, hogy a felszabaduló vasútvonal helyén egy tehermentesítő út épülne a Jákum Ferenc utca és a Kiskondás étterem közötti szakaszon. Ezt az új utat a Budai Nagy Antal utcáról lehetne megközelíteni.
Zambó Terézia építész, a pécsi Koller és Társa Tervezőiroda képviseletében elmondta, hogy a Kazinczy tér újra a város szimbolikus tere lehet. Voltak olyan elképzelések is, hogy a tér váljon teljesen autómentessé, ám ez csak egy álom marad. A realitásoknak jobban megfelel egy csökkentett forgalmú út, kétsávos közlekedéssel.
A felszabaduló helyre aztán kerülhetnek padok, szobrok, szökőkutak, teraszok; amik igazi közösségi térré varázsolják a helyszínt. Az építész szólt a Piac tér rekonstrukciójáról is, melynek egyenrangúvá kell válnia a szép Deák térrel.
Hangsúlyosabbá válhat a város múltja: mivel itt húzódott az egerszegi vár nyugati fala, és a körbástya, az új térburkolat és az utcadíszek megjeleníthetnék ezek nyomvonalát. A várárok pedig vízfelület formájában lenne látható.
Természetesen mindezekkel nem szűnne meg a Piac tér „vásáros” funkciója sem. A pályázat külön támogatná a múzeum bővítését is, illetve a bíróság és börtön mellett az ügyészség is helyet kaphatna a régi-új belvárosban.
Tóth János, a Linakron Kft. ügyvezetője hozzászólalásában utalt rá, hogy számos ötlet felmerült a Kazinczy tér forgalmának csökkentésére. A pénzügyi források azonban a már említett kétsávos utat teszik lehetővé. A közlekedési szakma maximálisan igyekszik majd kihasználni a pályázat adta lehetőségeket.
A végső cél az, hogy a vasút áthelyezésével megépülhessen az északi 5-6 kilométer hosszú tehermentesítő út, melyből két és fél kilométer valósulna meg a városrehabilitációra szánt forrásból. A lakosság részéről is számos észrevétel hangzott el a fórumon.
A hozzászólók nagy része örömtelinek találja a Kazinczy tér átalakítását, bár többen aggódnak, hogy a tehermentesítő út elegendő lesz-e a forgalom elvezetésére. Mások szerint fölösleges ennyi közösségi tér, mikor a meglévőkre se „ülnek ki” az emberek.
Többen felvetették, hogy a Mártírok úttal kellene kezdeni a rekonstrukciót, hiszen a közlekedés egy része biztos, hogy ide helyeződik át. Sokan utaltak a zöldfelületek hiányára is, s kérték a szakembereket, hogy az átalakításnál jobban figyeljenek a parkosításra, fásításra, mélyparkolók építésére.
Bertók Sándor főépítész ez utóbbival kapcsolatban elmondta, hogy a városnak új parkolórendelete van, eszerint a belvárosban nem épülhet több felszíni parkoló. Major Gábor az önkormányzat Nemzetközi és Esélyegyenlőségi Bizottságának tagja kifogásolta, hogy a tervekből nem derül ki, lesz-e átfogó kerékpárosközlekedés-fejlesztés a városban.
Tombi Lajos erre reagálva elmondta, hogy szerepel a Kazinczy téri tervekben biciklisáv, és mire a Zala völgye kerékpárút-hálózat megépül, addig Zalaegerszegnek is kötelessége megépíteni a kelet-nyugati bicikliutat.
Rácz Sándor volt önkormányzati képviselő szerint papíron minden terv szép. Szerinte nem reális az az ötlet, hogy eredeti állapotba kerüljön a Kazinczy tér, mert ahhoz túl nagy forgalmat kellene elterelni más utakra, és egyáltalán nem biztos, hogy az autósok akarnak ekkorát kerülni.
Probléma az is, hogy Zalaegerszeget nem lehet úgy 2×2 sávon körbeautózni, mint más hasonló városokat. Meg kell oldani a kertvárosi forgalom Zrínyi útra kapcsolását is, például egy a Hegyalja utat a Bartók Béla úttal összekötő alagúttal. Ennek megvan a 300 méteres nyomvonala is.
A rehabilitációs program még korántsem teljes, s valószínűleg számos vitát vált majd ki, míg az év végéig végleges formát nem ölt. (Zala-Lap Kft., P. P)
Tartalom megosztása: