Meg kell fizetni az árát
– Egyébként a szocialisták többsége is támogatta azt a költségvetési koncepciót, amely a magasabb díjemelésekkel számol, és a bizottsági üléseken, valamint az érintett cégek igazgatóságában a szocialisták által delegált tagok szintén megszavazták az inflációnál nagyobb értékű díjemeléseket és a Zala-Depo díjemelését magába foglaló üzleti tervet szintén megszavazták.
– Más forrásból nem lehetett megteremteni ezek fedezetét? Több városban alacsonyabb a díjemelés, ennek mi az oka?
– Lehetett volna hitelt felvennie a városnak, de nem szerettük volna a várost eladósítani, mert látjuk, hogy például az ország eladósodása milyen terheket ró az emberekre. Kivethettünk volna helyi adót, úgynevezett kommunális adót, úgy ahogyan ezt más városokban tették. Tudomásom szerint Zalaegerszeg az egyetlen olyan megyei jogú város, ahol csak egyetlen adó van, az is csak a vállalkozásokat, tehát nem a lakosságot terheli.
– Tehát nem lehet a díjemeléseket a javasolt 10 százalékra visszaállítani?
– Mindent meg lehet csinálni, de meg kell fizetni annak az árát, ami vagy az ISPA-, illetve a Kohéziós Alap projekt kormány általi felmondása, amely miatt a városnak a felvett több milliárdos támogatást vissza kell fizetni, vagy mindenkit egyaránt terhelő kommunális adóból kell megteremteni a kormány és a jogszabály által megkövetelt fedezetet.
Nekünk komoly felelősségünk van, és a kötelezettségeinket teljesíteni szeretnénk. Megjegyzem, hogy Vitkovics Péter, aki az MSZP-frakcióban foglal helyet, úgy fogalmazott, még mindig tisztességesebb a jelenlegi díjmegállapítás, mint egy újabb adó kivetése, mert így mindenki a használat mértékének megfelelően fizet.
– Ön szerint mi lesz a szocialisták által gyűjtött aláírásokkal?
– Bizonyára sokan aláírják a kezdeményezést, mi is aláírnánk, ha nem ismernénk a részleteket és azt, ami a díjemelések mögött van. Minden demagógia lehet népszerű, de ezzel a megközelítéssel a szocialisták aláírást gyűjthetnének saját kormányuk ellen is a közelgő áfaemelés, vagy egyéb megszorító intézkedések miatt.
* * *
Mi indokolja a zalaegerszegi víz- és csatornadíjak ilyen mértékű emelését, és milyen következményekkel járna a megállapított díjak csökkentése? – kérdeztük a Zalavíz Zrt. vezérigazgatójától, dr. Burján Richárdtól.
– A víz- és csatornadíjak három fő összetevőre bonthatók. A díj felét az üzemeltetési költségek teszik ki, negyedrészét a fejlesztési források és a fennmaradó részét az adójellegű ráfordítások adják.
Az üzemeltetési költségek a folyamatosan biztosított szolgáltatásra nyújtanak fedezetet, a fejlesztési díjrészből az önkormányzatok, mint a hálózat tulajdonosai a műszaki rendszer felújítását, fejlesztését valósítják meg, és finanszírozzák a közműhálózattal kapcsolatos beruházásokat. Szintén ez a forrás biztosítja az uniós támogatással megvalósuló szennyvízprojekt önkormányzatra jutó önrészének finanszírozását is.
Zalaegerszeg Magyarországon az első három település között van, ahol 95 százalékos európai uniós támogatással valósul meg több milliárd forint értékű szennyvízberuházás. A fejlesztésnek azonban vannak költségei is: a beruházás önkormányzatra jutó önrészének összege, amelyet Zalaegerszeg a díjba beépített fejlesztési díjból finanszíroz.
Ha nem valósult volna meg a szennyvízprojekt, akkor a környezetvédelmi céllal kivetett szennyvízbírság miatt a díjak a jelenleginél nagyobb mértékben emelkedtek volna, és nem csak az idén, hanem a következő években is – magyarázza a vezérigazgató.
Úgy véli, az üzemeltetési költségrész további csökkentése a szolgáltatás biztonságát veszélyeztetné. Nem lenne fedezet a szennyvízprojekt önrészének biztosítására, ami azzal a következménnyel járna, hogy a város nem tesz eleget az unióval szemben szerződéssel vállalt kötelezettségeinek.
Kormányrendelet által és a támogatási szerződésben is vállalt kötelezettsége még az önkormányzatnak a fejlesztések utáni amortizáció díjba való beépítése. Amennyiben a kötelezettségeit nem teljesíti Zalaegerszeg, az a 10 milliárd forintos támogatás visszavonását vonhatja maga után. A díj fennmaradó egynegyed részét adó jellegű ráfordítások teszik ki, amelynek mértékére nincs ráhatása a Zalavíznek.
* * *
Gecse László, a Zala-Depo Kft. ügyvezetője azt mondja, szakmai hozzáértés hiánya, hogy csökkenteni lehetne a díjakat. Persze kommunális adót be lehetne vezetni, de ezzel a zalaegerszegiek rosszabbul járnának, mert nem a saját maguk által „termelt szemét” után fizetnének, vagyis aránytalanság alakulna ki. A települési hulladékkezelési közszolgáltatási díj megállapításának részletes szakmai szabályairól rendelkezik a 64/2008-as kormányrendelet. Ennek betartásával született Zalaegerszegen a hulladékszállítási díj.
– Ezt úgy kell meghatározni, hogy a működtető szolgáltató hatékony működéséhez szükséges folyamatos költségek és ráfordítások megtérüljenek, és a közszolgáltatás fejleszthető legyen. A díjban benne kell, hogy legyen az eszközök elhasználódásából eredő, azok felújítását, pótlását, korszerűsítését, bővítését, rekonstrukcióját szolgáló kiadások és ráfordítások.
Ha a közszolgáltatási díjat az önkormányzat alacsonyabb mértékben állapítja meg, a különbséget díjkompenzáció formájában köteles a közszolgáltatónak megtéríteni. Az ISPA üzemeltetési szerződése pontosan megszabja a feladatainkat, és mivel európai uniós projektről van szó, szigorúak a szabályok, melyeket be kell tartanunk. Ezt tükrözik az idei évre elfogadott díjak is. Tehát kormányrendelet írja elő, hogy az amortizációs költségeket be kell építeni az árakba.
Amennyiben a projekt nem tudna működni, az EU visszavonhatja a hulladékgazdálkodási rendszer kiépítéséhez nyújtott támogatást. Zalaegerszegen megépült beruházások: a komposztáló, válogatócsarnok, két hulladékgyűjtő udvar, 71 darab gyűjtősziget és a működtetésükhöz szükséges targonca, rakodógép, szállítójárművek, konténerek – sorolja az ügyvezető.
* * *
– Tarr Ervin, az MSZP helyi szervezetének elnöke, a közgyűlés képviselőcsoportjának frakcióvezető-helyettese fenntartja, hogy a két közüzemi díjat csökkentse a közgyűlés 10 százalékra.
– Honnan pótolnák a kieső pénzt?
– Természetesen egyeztetni kell erről a kérdésről a gazdasági társaságokkal, nekik kellene kigazdálkodniuk, kompenzálniuk a kieső pénzt, például úgy, hogy csökkentik, amit az önkormányzat részére hozzájárulás, illetve bérleti szerződés címén befizetnek. Nem tartom ördögtől valónak a kommunális adó bevezetését sem, hiszen lehet differenciálni, vagyis meghatározni, hogy a háztartások mekkora jövedelem után fizessenek, például a hulladékszállításért.
– Ebben az esetben az önkormányzatnál jelentkezne hiány.
– A normatívákat a város 4,5 százalékos infláció mellett határozta meg, jelen pillanatban az infláció 2,5 százalékos. Amennyiben így marad, ez mindenképpen kedvező az önkormányzat számára. Annyit még hozzátennék, hogy mi arra kaptunk felhatalmazást a választáskor, hogy képviseljük a zalaegerszegiek érdekeit. Mint ellenzéki képviselőcsoportnak, ez a feladatunk – fogalmazott Tarr Ervin.
(Zala-Lap, V. Zs.)
Tartalom megosztása: