Pozsonyi emlékek

2013 április 25 - csütörtök
Tanulmányi kirándulásunk harmadik napján Pozsonyba látogattunk el. Busszal és gyalog is körbejártuk ezt a gyönyörű szlovákiai várost.

Buszos városnézésünk során áthaladtunk az óvároson, elmentünk a repülőtér és a hajógyár mellett. Láttuk a város öt hídját: a La Foanconi, az Öreg-, az Apolló-, a Kikötő- és az Új hidat. Már messziről feltűnt a pozsonyi vár és a város legmagasabb pontja, a Tv-dóm is.

Felmentünk a villanegyedbe, s útközben is rengeteg nevezetességet láttunk. Többek között a Grassalkovich palotát, ahol Szlovákia államfője lakik, a Szlovák Nemzeti Bankot, a Műszaki és a Comenius Egyetemet és a felfordított piramishoz hasonlító Szlovák Rádió épületét is.

A gazdagok utcájában a nagykövetségek épületeit szemléltük meg, köztük az amerikai Fehérház mását.

Ellátogattunk a pozsonyi várba is. Először körbejártuk, megcsodáltuk hatalmas díszes kapuit, majd az udvart is megtekintettük. Meghallgattuk az erődítmény történetét: sokszor átépítették. Először Luxemburg Zsigmond gótikus, utána a Pálfy család reneszánsz, végül Mária Terézia barokk stílusban. Ablakai még ma is őrzik a három művészeti stílus jellemző vonásait. Régen még itt őrizték a koronázási ékszereket. Később leégett, s csak néhány fala és tornya maradt meg. A XX. században újjáépítették, ma a Történelmi Múzeumnak ad otthont. A várból csodálatos panoráma tárult elénk, beláthattuk az egész várost, sőt még Ausztriát is.

A kirándulás fontos eseménye a temetői látogatás: koszorút helyeztünk el az aradi vértanúk síremlékére. A megemlékezés nagyon szép volt.

Ezután kezdődött gyalogos városnézésünk. Elmentünk a Mihály-kapuhoz, de mielőtt áthaladtunk volna alatta, meghallgattuk a történetét, s hogy manapság miért jó itt a szerelmespároknak átmenni. A négy városkapu közül ez az egyetlen, ami megmaradt, tornyában múzeum található.

Megnéztük a Prímás-palotát, aminek tetejét egy bíboros kalap díszíti, s benne működik a Polgármesteri Hivatal. Láttuk a Szlovák Nemzeti Színházat, ahol opera- és balettelőadásokat szoktak tartani. Elmentünk a Városháza épülete mellett, amiben a Városi Múzeum is található. Láttuk a Szent Márton dómot is, ahonnan kiindulva végigjártuk a koronázási útvonalat. Tornyán a magyar korona kicsinyített mását fedeztük fel.

Végül a város híres szobrait kerestük fel: Kandit, aki a csatornából kukucskál ki, és ha jól megsimogatjuk a fejét, akkor valóra váltja egy kívánságunkat; Paparazzit, aki egy lesifotós és Napóleon padra támaszkodó szobrát.

A hideg ellenére mindenki nagyon jól érezte magát, nem csak a pozsonyi, az egész felvidéki kirándulás során. Sok nevezetességet, történelmi helyszínt láthattunk, sokat tanulhattunk történelmünkről.