keresés a weboldalon

Stílusok, irányok

Zalaegerszeg címer
Hírek

Stílusok, irányok

2007 március 21 - szerda
Ezekben a hetekben zajlanak a készülő településfejlesztési koncepcióról szóló szakmai egyeztetések. Mint arról már korábban beszámoltunk, március végéig kell elkészíteni a széles politikai és társadalmi bázison nyugvó anyagot. Mindezek levezénylésére és koordinálására az önkormányzat egy közbeszerzési pályázatot írt ki, melyet Agg Ferenc okleveles építészmérnök cége nyert el. Az elmúlt hetek történéseiről Agg Ferencet és a város főépítészét, Bertók Sándort kérdeztük.

„Fontos leszögezni, hogy nem tervek készülnek most, melyek kijelölik az egyes építkezések konkrét időpontjait, hanem irányelvek. Ez egy koncepció, mely tartalmaz már meglévő terveket és olyan fejlesztési elképzeléseket, amiket fontos lesz elindítani a jövőben” – mondta Agg Ferenc. „Amin dolgozunk az egy alap, ami lerakja a következő évek vagy akár évtizedek fejlesztési ötleteit, kívánalmait.”

Bertók Sándor szerint azért is fontos a jó településfejlesztési koncepció, mert a rendezési terv is arra épül, amit majd ezt követően kell elkészíteni. „A város számos uniós pályázaton szeretne indulni, amiket szintén a koncepcióval, illetve a rendezési tervvel kell alátámasztani. Több ilyen projekt is van: a belső elkerülő út (ami a Rákóczi utat mentesítené a kelet-nyugat irányú forgalomtól azzal, hogy a piac mögötti részen vezetné át a közlekedést egészen a sportcsarnokig, vagy a 76-os elkerülő útig), és a Piac tér rekonstrukciója például uniós forrásokból valósulhat meg”.

Az elmúlt hónapban a vasút fejlesztéséről, közlekedési és környezetvédelmi, vízrendezési és építészeti kérdésekről tárgyaltak. Az egyeztetéseken részt vettek a város építési vállalkozói, építészei, a turisztikai, gazdasági és kulturális szakemberek, valamint a városfejlesztéssel foglalkozó civil szerveztek.

A főépítész a vasút fejlesztésével kapcsolatban elmondta, hogy a változtatások érintenék a vasútállomás helyét, a Batthyány út-Andráshida közötti új nyomvonal kialakítását, illetve az olai megálló fejlesztési lehetőségeit.

Az építészmérnök hozzátette, hogy azzal, hogy a vasút átpozicionálódik a nemzetközi fővonalra, átrendeződik a város közlekedése is. A tervek szerint a teher- és személyszállítás ketté válna. Arról még folynak a viták, hogy a személyszállítás megállóhelye Olában legyen, vagy maradjon a jelenlegi helyén. Az azonban biztos, hogy a teherszállítás Zalaszentivánra, egy kisebb része, pedig Teskándra kerülne.

„Régóta cél, hogy a mostani vasútállomás és a Zalaszentiván közötti vonal egy másik pályára kerüljön a Páterdomb megkerülésével. A Petőfi út-Bíró Márton úti vasúti átkelő hosszú távon már nem tartható, s ráadásul balesetveszélyes is. A vasút átszervezésével tehát a páterdombiak egy régi problémája oldódna meg. Felszabadulnának.” – folytatta Bertók Sándor. A város tervezi a gébárti fejlesztést is: kiépülne egy olyan út, mely az egykori laktanya területén keresztül a Landorhegyet kapcsolná össze Gébárttal.

Agg Ferenc elmondta, hogy a kerékpáros közlekedés fejlesztése része a koncepciónak, a helyi kerékpáros egyesülettel volt is erről egyeztetés. Ez a fajta úthálózat két részből áll: az egyik turisztikai jellegű, és Zalaegerszeget kapcsolná be a Zala-völgye hálózatba, a másik pedig magának a városnak a kerékpározhatóságát jelenti. Mindkettő fejlesztésére vannak elképzelések, pályázatok.

Az elmúlt években számos fórumon megfogalmazódott már a kérdés, hogy milyen Zalaegerszeg arculata. Többen bírálták régi épületek bontását, újak felépítését, kifogásolva azok nagyságát, stílusát. „Szabályozással nem lehet arculatot teremteni, de a koncepció kapcsán természetesen ezek a kérdések is felvetődtek, és kell is róla beszélni” – reagált Agg Ferenc. Bertók Sándor hozzátette: „úgy lehet mindezt egy kicsit befolyásolni a szabályozásban, ha kimondjuk, hogy a belváros szerepét kívánjuk hangsúlyozni. Nem lehet addig arculatról beszélni, amíg zsúfoltság van a városban. Első lépésként csökkenteni kell a felszíni parkolók számát”.

Az építészek egyetértettek abban, hogy akkor lesz élhetőbb a város, ha sikerül a belvárosban minél több zöldterületet kialakítani, ezért is fontos, hogy a jövőben több felszín alatti parkolóhely létesüljön.

Ami a városkép alakulását illeti, folytatódik a piac környékének rekonstrukciója, egészen a Sóházig zajlik majd a Sütő utcában elkezdett építkezés. Hamarosan elkezdődik a Bárány melletti épület bontása. Helyébe egy úgynevezett tömbátkötés lesz a Kazinczy tér és Iskola köz között, egy mélyen benyúló épülettel. A ház magassága a környező épületekhez igazodik majd, stílusában pedig modern jellegű lesz, a száz évvel ezelőtti „vonalakat” követve, továbbfejlesztve. Az építészetben most ez a stílus látszik „újjászületni”.

„Manapság túl szabadon játszanak a tömegekkel az építészek. Sokszor „rendetlen” házakat csinálnak. A világháborúig voltak szerkezeti kötöttségek, fegyelmezett házak készültek, mára ezek megszűntek, csakúgy, mint a felületi díszítések” – mondta Agg Ferenc. Szerinte ma majdnem bármit lehet, hiszen a technika sok mindenre képes, csak az önfegyelmezés szándéka tűnt el.

Az építészek a még előttük álló feladatokkal kapcsolatban elmondták, hogy szeretnék, ha egyensúly és partnerség alakulna ki a tárgyaló felek között. Egy jó településfejlesztési koncepció a város, a civil- és magánszféra, valamint az itt élők közös érdeke és munkája. Sokszor azonban az látszik, hogy kevés a párbeszéd még az egy szakmán belül dolgozók között is, és gyakori, hogy politikai vagy gazdasági lobbi áll az egyensúlytalanság mögött. Az érdekeket közös nevezőre kell hozni, hiszen mindenki ugyanazért a városért dolgozik. (Zala-Lap Kft., P. P.)

Tartalom megosztása: