Többen adnak nyugtát
– A javulás, véleményünk szerint, elsősorban annak tudható be, hogy immár évek óta tartunk előzetes tájékoztatókat a vendéglátósok részére a szezonra való felkészülés jegyében. Felhívjuk ilyenkor a figyelmüket a legfontosabb szabályokra. Nagy segítséget jelent emellett a már ellenőrzött vállalkozók számára a vizsgálati munkalap, melynek egy példányát otthagyjuk az üzletben. Azok a vendéglátósok, akik tevékenységüket tisztességes módon kívánják végezni, a munkalapok alapján kellően és körültekintően meg tudnak felelni az előírásoknak, és nem utolsósorban a fogyasztók igényeinek – fogalmaz Erdei Lehel, a szeptember 1-jétől új névvel bíró, Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Nyugat-dunántúli Regionális Felügyelőségének kirendeltségvezetője. – Nagyobb szabálytalanságokat ennek megfelelően inkább az új egységeknél találtunk. Ellenőreink az idei szezonban is számos helyen megfordultak. Zalaegerszegen elsősorban a belvárosra, az aquaparkra, illetve a fontosabb melegkonyhás egységekre koncentráltunk. Emellett ott voltunk a zalai Balaton-parton, a termál- és gyógyfürdőkben, a nagyobb városok belvárosaiban, illetve a tavak mentén is.
– Mi a leggyakoribb hiányosság?
– A legnagyobb gond még mindig az árfeltüntetés hiánya, amire nem találom a választ. Nem hiszem, hogy túl nagy feladat, kirakni a bejárat elé az árfeltüntető táblát!? Az üzlet bejáratán kívüli ártájékoztatást 24 egységben kifogásoltuk, míg az üzleten belüli ártájékoztatás szabálytalansága miatt 18 egységnél éltünk szankcióval. A vizsgálatot többnyire próbavásárlással indítjuk, és bizony gyakran előfordul, hogy sem rendeléskor, sem fizetéskor nem hozza ki a pincér az ét- és itallapot.
Sajnálatos módon emelkedett a vásárlói megkárosítás ellenőrzéseink során. Míg a korábbi idegenforgalmi szezonokban 10-15 próbavásárlásnál károsították meg munkatársainkat, idén 30 egységben kaptunk kevesebbet az ígért mennyiségnél.
Még mindig sok helyen találkoztunk a beszerzési bizonylatok hiányával. A jogszabály értelmében minden, az üzletben lévő termékről rendelkezni kell beszerzési bizonylattal. Ezzel szemben 19 helyen nem tudták a helyszínen igazolni az áru eredetét.
Stagnál a lejárt termékek száma, a fagyasztott ételek jelöletlensége, a tiltott lefagyasztás, azaz összességében elmondható, hogy az élelmiszerek minőségét befolyásoló szempontok vizsgálata során nem változott a helyzet. Lejárt fogyaszthatósági, minőségmegőrzési idejű árut 10 egységben találtunk, míg tiltott lefagyasztással 3 üzletben találkoztunk.
Javulást tapasztaltunk viszont a nyugtaadási „kedvet” illetően. Az ellenőrzött egységek közül 272 helyen végeztünk próbavásárlást 387 ezer forint összegben. Ezek közül három üzletben nem adtak nyugtát, vagy egyéb, a vásárlást igazoló bizonylatot. Tavaly hét egységnél történt ilyen szabálysértés.
– Mekkora összegben szabtak ki bírságot?
– A legnagyobb bírság 300 ezer forint volt. Fogyasztóvédelmi bírság kiszabásával összességében 119 alkalommal éltünk 6 millió 475 ezer forint értékben. Minőségvédelmi bírságot 15 esetben szabtunk ki 950 ezer forintos nagyságrendben. Szabálysértési eljárást pedig egy esetben indítottunk.
Még ki sem pihenték a zalai ellenőrök az idegenforgalmi szezont, máris új feladat elé néznek. A héten indítják a nyílászárók forgalmazásával foglalkozó üzletek átfogó vizsgálatát. (Zala-Lap Kft., F.M.)
Tartalom megosztása: