Az országban elsőként
De lássuk, hogy is néz ki mindez a gyakorlatban: ha a 76-os úton közlekedve a külső sávon közelítjük meg a körforgalmat, akkor a sávtartási kötelezettség miatt két lehetőségünk van: vagy lekanyarodunk az első lehetőségnél (ami, ha a városból kifelé tartunk, akkor az új bevásárlóközpont irányába, a másik oldalról közelítve a Praktiker felé visz), vagy folytatjuk utunkat a 76-os út külső sávján.
A körforgalom automatikusan „kidobja” ezt a sávot. Ha azonban a belső sávon közelítjük meg a csomópontot, akkor – miután a körforgalom belső sávjára vezet minket ez az út – nem kanyarodhatunk le az előbb említett első lehetőségnél, viszont akadálymentesen kihajthatunk a 76-os út belső sávjára.
Lehetőség van ugyanakkor a belső sávban maradva a körforgalomban történő továbbhaladásra – s ha ezt az utat választjuk, egy sávkidobásnak köszönhetően immár a körforgalom külső sávjában találjuk magunkat -, így írhatunk le egy háromnegyed kört – vagyis juthatunk el az út másik oldalán lévő bevásárlóhelyre -, illetve egy teljes kört, ami a megfordulást teszi lehetővé. (A csomópont érdekessége, hogy klasszikus módon körözni itt fizikailag képtelenség.) Fontos tehát, hogy ne ijedjünk meg a belső sáv használatától, annál is inkább, mert „balra kanyarodni”, illetve visszafordulni csak e sáv igénybevételével lehet.
S bár a bevásárlóközpontok irányából csak egy-egy sávon lehet megközelíteni a körforgalmat, itt is érdemes tisztán látni a lehetőségeket. Az utak automatikusan a csomópont külső sávjára vezetnek, s ha ezt az irányt követjük az autónkkal, negyed kör megtétele után kötelezően ki is kell hajtanunk. Amennyiben a 76-os főút másik irányába szeretnénk menni, úgy a behajtás során – áthajtva a külső sávon – rögtön a belső sávra kell kanyarodnunk (innen már a korábban leírt szabály szerint kell közlekednünk.)
A hagyományos, koncentrikus sávvezetésű körforgalomhoz képest ez a megoldás rendkívül előnyös forgalombiztonsági és teljesítőképességbeli tulajdonságokkal rendelkezik. Jelentősen, a mért adatok alapján közel negyven százalékkal kevesebb a konfliktuspontok száma, köszönhetően annak, hogy a fonódásmentessé váló körpályán gyakorlatilag megszűnt a sávátvágások és előzések lehetősége.
Azzal, hogy a forgalmi sávok függetlenné válnak egymástól mind a be- és kilépésnél, mind pedig a körpályán, lehetővé válik a belső sáv biztonságos, teljes értékű használata, s egyben a belső sávból a külső, kilépősáv zavarása nélkül lehet elhagyni a körforgalmat. S mivel a belépő torkolatok előtt a körpálya forgalma nem válthat sávot, ez megkönnyíti az elsőbbségadást, határozottabbá és biztonságosabbá teszi a közlekedést.
– Az elsősorban a fő irányokat segítő csomópont biztonságosabb és másfélszer nagyobb forgalom átengedését teszi lehetővé, mint a korábbi 2 sávos körforgalom. Egy szabályt azonban itt is mindvégig szem előtt kell tartani a körforgalomba történő behajtáskor – mondta Büki Zoltán -, ez pedig az elsőbbségadás. (Zala-Lap Kft., S. P.)
Tartalom megosztása: