keresés a weboldalon

Egy tantárgy elismertségéért

Zalaegerszeg címer
Hírek

Egy tantárgy elismertségéért

2010 január 12 - kedd
Országos életvitel verseny rendezési jogát nyerte el Zalaegerszeg, illetve a Belvárosi Általános Iskola. A program felelőse Pintér Györgyike, a Technikatanárok Országos Egyesületének tagja, akit a közelmúltban tüntetett ki a szakma Technikai Nevelésért Emlékplakettel. Nem ez lesz az első országos lélegzetű rendezvény, mely a nevéhez köthető, hiszen rendezett már versenyt és tanárok számára konferenciát is. Tényleges szakmai munkájának befejezése előtt egy kis „hab a tortának” tekinti a tavaszi döntőt, melyre már elkezdődött a készülődés.

– Februárban zajlanak az iskolai, utána a területei, illetve megyei fordulók és május 6-8. között az országos döntő. Minden megye delegálhat egy-egy háromfős csapatot, illetve Budapest kettőt. A korrektség okán Zalaegerszeg és Zala megye versenyen kívül vesz részt a programban. Egyébként az erős középmezőnyben szoktunk végezni a korábbi években – mondja egy finom kávé mellett elbeszélgetve.

Nem is az ital a lényeges, hanem a figyelem, melyet a beszélgetőpartnerére fordít. Nem véletlen, hogy régi tanítványai is visszajárnak „a Györgyike néni kávéjára”. De nemcsak az aktív figyelem, amit nyújtani tud, hanem 2003-ban a Nemzeti Alaptanterv technika részének egyik kidolgozójaként harcolt a tárgyért, mint ahogy a fent nevezett egyesület is teszi ezt a mai napig.

– Hogyan került a NAT kidolgozói közé?
– Egyetlen gyakorló tanár voltam a héttagú bizottságban. Voltak korábban kutatásaim a technikával kapcsolatban a megyében, illetve egy tanulmányt is készítettem a Volt egy tantárgy, lesz egy tantárgy? címmel. A NAT eredetileg a heti óraszám 10 százalékát javasolta technikára, melyből mára a minimális 4 százalék a valóság.

Miközben a gyerekek között első a népszerűségben, mert itt végre csinálhatnak valamit, nem kell csak ülni és passzívan befogadni. Sok minden tartozik ehhez a tárgyhoz, ezért nehéz jól tanítani. De a lényege az lenne, hogy a különböző órákon szerzett alapismereteket a gyerek itt tudja invesztálni és használható, élő tudást kap. Logikusan kell gondolkodnia, például a háztartásgazdálkodásban.

Mink van, mit szeretnénk, hogyan? Mint a jó háziasszony, mielőtt neki áll főzni, megnézi mi van a kamrában. Ezt a fajta gondolkodásmódot szeretnénk átültetni az életvitel tantárgyon keresztül. De mivel ez sok mindent felölel, ha igazán jól csináljuk elég költséges tárgy. Talán ezért is csökkentették le.

De sajnos a gyerekek aktív részvétele egyébként is visszaesett, gondoljunk csak arra, hogy ma már nincsenek tanulói kísérletek a kémia vagy fizika órán, a tanár is alig néhányat tud bemutatni. Maximum, aki versenyre készül, szakkörön kísérletezhet.

A technika-életvitel tantárgyon belül sok összefüggést meg tudnának tapasztalni a gyerekek. Fontos megtanítani a diákokat, hogy próbáljanak élni azzal a lehetőséggel, ami van. A visszajelzések alapján úgy tűnik ez sikerült a tanítványaimnál.

– Mi lesz a verseny kiemelt témája?
– A népi építészetet javasoltam, ez itt a Skanzen városában kézenfekvő.

– Hogy állnak az előkészületek?
– Kollégák bevonásával készülünk az elméleti és gyakorlati feladatokra. Az anyagi fedezet csak részben van meg, ezért aki segíteni tud e téren, a Belvárosi Általános Iskolába várjuk a jelentkezését.

(Zala-Lap, B. K.)

Tartalom megosztása: