Szárnyalás és sötét világ
Dr. Kostyál László művészettörténész szerint nem is kettő, hanem három kiállítás látható, az idősebb Horvát László munkái ugyanis tartalmi kettősséget mutatnak. A terem egyik felében sötétebb, filozofikusabb, hatásában archaizáló művek láthatók, a kiállítótér másik részében viszont kiszínesedik a kép, s a játékosság, szárnyalás kerül a középpontba.
No, meg a fejtörés. A mérnöki precizitással megszerkesztett vonalak, geometrikus ábrák tértagolásán hosszan elidőzhet a néző. A kiállított művek az ember és társadalom, ember és hatalom viszonyával indítanak, majd letisztult, kiszínesedett konstrukciókon keresztül eljutnak az egyik legtökéletesebb ábrázolásig, a keresztig, ami végül uralja az egész teret.
Horváth László Adrián grafikái ezzel ellentétben szándékosan egy témakört dolgoznak fel. A művészettörténész úgy látja, hogy a fiatal alkotó érzékeny a világ jelenségei iránt; éles szemmel látja, s éli át a mát és komoran vissza is tükrözi azt. Kostyál szerint szomorú világ ez, mely, sci-fi filmek jeleneteit idézi.
Valóban sötét világ tárul elénk a grafikákat nézve, de ez nem az a fikció, melyet űrlények uralnának. Sokkal inkább a képregények film adaptációiból jól ismert pusztulat, és kiüresedés dominál. Bűnös városok – Gotham City vagy Sin City – utcái elevenednek meg a rajzokon, ahol a mocsokból és szennyből gigareklámok nőnek ki, politikai jelszavak villannak fel a plakátokon.
A grafikus nem rajzolta oda, de jól tudjuk, hogy ezek a városok is titokban a megváltásra várnak. Egy szuperhősre, aki rendre el is jön, s felveszi a harcot a sötét erőkkel, s megtisztítja a várost a bűntől. A két alkotó gondolatmenete így végül mégiscsak összekapcsolódik: az apa filozofikus gondolatai-, emberi lét mindennapjait ábrázoló alkotásai végén eljut a „keresztig”, míg a fiú az ezt megelőző állapotot nagyítja fel, s tárja elénk sajátos eszközeivel. Horváth László és Horváth László Adrián kiállítása december 1-ig látogatható. (Zala-Lap Kft., P.P., Z.A.)
Tartalom megosztása: