Van elég hely, de…
– Zalaegerszegen közlekedési szempontból van egy örökölt helyzet. Többször elmondtam már, hogy a város lakosságának a fele a Kertvárosban és a Landorhegyen él, õk pedig nem tudnak máshol átjutni a városon, mint a Kosztolányi-Mártírok határolta négy belvárosi utcán. A jelenlegi útirányok mellett pedig – mivel kétszer annyi sávon lehet észak felé menni, mint dél felé – a már mindenki által tapasztalt közlekedésben problémákkal találjuk szembe magunkat.
Ezt a problémát csak tetézi, hogy az elmúlt 15 évben megháromszorozódott a forgalom – ezer lakosra ma több, mint 600 autó jut -, és ez a szám a jövõben csak nõni fog. Ma tehát kezelni kell a helyzetet, megoldást kell találnunk. Ezért láttuk szükségét az Ady utca kétirányúsításának is, hogy legalább arra az időre vezesse le a megnövekedett forgalmat, amíg a Kosztolányi utcán nem oldódik meg a sávbõvítés, illetve amíg a Mártírok-Göcseji-Köztársaság úti csomópont meg nem épül – válaszol Tombi Lajos.
– Közel száz parkolóhely szűnik meg egy éven belül. A kieső parkolók pótlását hogy kívánják megoldani?
– Fel kell tenni a kérdést: muszáj-e a belvárosba tartóknak az általam sokszor emlegetett 500×500 méteres belvárosi területén megállni autójukkal – akár annak árán, hogy az akadályozza a belvárosi közlekedést?
Bár első hallásra minden bizonnyal nemtetszést vált ki ez a változtatás, én úgy gondolom, hogy elviselhető lépésről van szó. Az autósoknak – változtatva a felfogásukon – egy kicsit ugyan távolabb kell parkolniuk céljuktól, adott esetben lakásuktól, vagy az üzlettől, két-háromszáz méteren belül azonban garantáltan találnak parkolási lehetőséget.
– A lehetőségek között tartja számon a magánüzemeltetésű parkolókat is?
– Darabszámra biztos találunk elég parkolóhelyet, hiszen a belvárosi parkolóházban a százat mindig meghaladja az üres parkolóhelyek száma és a Zsinagóga melletti felszíni parkolóban is akad 50-100 szabad hely. Ezek a száraz tények, a probléma persze az, hogy ezek a parkolók jelenleg nem egységes kezelésben mûködnek, így a bérletesek érdekei sérülhetnek.
– Az ügyben többször folytak tárgyalások. Ezek most hol tartanak?
– Volt, és van is szándékunk a parkolási rendszer egységesítésére. Az elsõ tárgyalásokon túlvagyunk, azok azonban eddig nem vezettek eredményre. Egy biztos, a város nem fog hátrányos üzletbe belemenni. Mindjárt hozzáteszem: azt sem várjuk el, hogy azért tönkremenjen egy vállalkozó, hogy a város jól járjon. Valahol a kettõ között kell a megállapodásnak létrejönnie.
– Egyhamar mindenesetre nem várható döntés. Addig mi lesz?
– Többször szóba került a parkoló bõvítése az OTP-tömb belsejében. Folyamatban van ugyanakkor a belvárosi rekonstrukció, így a Piac téren is a parkolóhelyek növekedésével lehet számolni a jövõben.
Továbbá van még egy potenciális lehetősége a városnak, ez pedig az egykori MMIK helyén létesülő – jelenleg az előkészítés szakaszában lévő – Agóra, a tervekben itt is szerepel egy mélyparkoló. Minél több parkoló építésére kerül sor, a város annál jobb tárgyalási pozícióba kerül, így az álláspontok közeledése várható.
– Az említett beruházások megvalósulásához idő kell, a parkolóhelyek viszont most szűnnek meg…
– Rövid távú megoldás nincs, szembe kell nézni azzal, hogy a parkolás terén lesz egy-két szûk esztendõ. A helyzeten bizonyára enyhít majd a kórház melletti parkoló építése, mintegy félszáz autó tud majd itt parkolni. És ott vannak – eddig kihasználatlanul – a Vizslapark mellett megépült parkolók is.
Az autósok reakciója előre nem számítható ki, csak valószínűsíteni lehet, hogy a két magánparkoló nagyobb szerepet kap a közeljövõben. Ha a parkolórendszer egyesítésére nem kapunk elfogadható ajánlatot, lépnünk kell. Mindezekkel együtt pedig újra kell gondolni az egész bérletes rendszert – ne lehessen például egész nap elfoglalni egy parkolóhelyet -, de a kék bérletek jogosítványait, a belvárosi lakóként szerzett jogot is felül kell vizsgálni. (Zala-Lap Kft., S. P.)
Tartalom megosztása: