Veszélyes költségvetés
– Mit mutatnak a számok, hová jut kevesebb pénz, hol kell „megszorítani”?
– Több mint 60 millió forinttal jut kevesebb a óvodáknak, százmilliókkal az iskoláknak. A közétkeztetésre a tavalyinak az egyharmada jön, a művészeti oktatásra fordított pénznek, pedig az egynegyede. A legrászorultabbak számára az iskola továbbra is ingyen biztosítja az étkeztetést, de ennek költségeit a többi szülőnek kell állnia, ami mintegy 40 százalékos étkezési díjemelkedést jelent.
Összességében mintegy 600 millió forint hiányzik a normatívából a költségvetési tervezet szerint. De tovább számolva, el kell mondanom, hogy több mint 350 millió forint a kiadása az önkormányzatnak a megemelt áfa miatt, és minimum 100 millióval csökken az illetékbevétel is. Könnyen kiszámítható, több mint egymilliárd forinttal csökkenni fog az önkormányzat gazdálkodása jövőre.
Ez elképesztő és ebben a pillanatban még nem is tudjuk, hol kezdjük a drasztikus csökkentéseket, mert ezt az egymilliárdot nem lehet kigazdálkodni. Mit zárjunk be? Óvodát, iskolát, rendelőt? Ez a költségvetési elképzelés egyáltalán nem számol az önkormányzatok teherbíró képességével egy olyan időszakban, amikor egyébként is csökken a munkahelyek száma.
– Milyen lépéseket terveznek?
– Az európai uniós támogatásokból nyert pénzt nem lehet más célra felhasználni, ezt szigorúan ellenőrzik. Ugyanakkor az egyéb nagyobb fejlesztésekkel biztosan le kell állnunk, csak a legszükségesebbek maradhatnak meg jövőre. Át kell néznünk a működésünket is, és ahol további csökkentésekre van lehetőség, azt meglépjük. Az intézményrendszerben, a polgármesteri hivatalban is – alapos átvilágítás után – költségcsökkentésre kerül sor.
– Az idei évi költségvetés komoly ingatlanbevétellel számol, ám a város eddig nem igazán tudott megszabadulni az eladásra szánt ingatlanjaitól. Várható elmozdulás az év végéig?
– Pang az ingatlanpiac, és bár érdeklődés folyamatosan van, nagyobb összegű bevételre a jelen körülmények között nem számítok. Egyébként az önkormányzat folyamatosan tárgyal befektetőkkel, mert a legfontosabb kérdésnek a munkahelyteremtést tartja, és ezért minden olyan fejlesztést támogat, melyek közvetlenül kapcsolódnak munkahelyek teremtéséhez. Jelen pillanatban négy céggel – köztük külföldiekkel is – tárgyalunk, de hogy szerződéskötésre sor kerül-e, azt a jövő dönti el.
– Zalaegerszegen is 10 százalék fölé emelkedett a munkanélküliség, ez a szám meglehetősen nyomasztó…
– Így van, Egerszegen a munkanélküliség mindig az országos átlag alatt volt, ugyanúgy, mint Vas és Győr-Moson-Sopron megye. Ez most megváltozott. Nagyon sok kis-és középvállalkozás ment tönkre a Nyugat-Dunántúlon, így Zalában is.
Az önkormányzatoknak, pedig lefogják kezét, lábát az állami költségvetéssel, vagyis egyre kevesebb lehetősége van. Azért azt szeretném hangsúlyozni, hogy Zalaegerszeg segít a kisvállalkozásoknak azzal, hogy 1,5 millióra emelte az adómentességet.
– A baloldali önkormányzati szövetség egyik legutóbbi fórumán a résztvevők úgy fogalmaztak „megértik és elfogadják” a megszorításokat…
– Én még nem találkoztam olyan polgármesterrel, beleértve a baloldaliakat is, akik egyetértettek volna az elvonásokkal. Nem az önkormányzatok presztizséről van szó, hanem az emberek jövőjéről.
– A közelmúltban felszólalt egy vasúti közlekedési fórumon, ahol a vasúthálózat csökkentése is szóba került. Milyen állás pontot képviselt?
– Zala megyében nagyon sok az aprófalvas települ, melyek teljesen ellehetetlenülnek, ha nincs megfelelő közlekedési kapcsolat. A jövőbe vetett reményt is elveszítik az itt lakó emberek.
Zalaegerszeg tekintetében sem kicsi a gond, hiszen a régió központjába, Győrbe két és fél óra alatt, Budapestre négy óra alatt lehet eljutni, ami rendkívüli módon megnehezíti a személyes ügyintézést abban az esetben, ha valaki még aznap vissza is akar jönni Zalaegerszegre. Szintén problémát okoz, hogy ellentétben Szombathellyel és Győrrel Zalaegerszeg és Budapest között nem közlekedik Intercity. Ennek oka a 25-ös vonal rekonstrukciója miatti teljes vágányzár.
Amíg az V-ös korridor – Hodos-Zalalövő-Zalaegerszeg-Boba – szakasza átépítés alatt áll, az egyes szakaszokon vonatpótló buszok közlekednek a vonatok helyett, többszöri átszállásra kényszerítve az utasokat. Nagyon remélem, hogy 2010 után már szerepel a menetrendben Zalaegerszeg IC közlekedtetése.
– Mikorra várható Zalaegerszeg jövő évi költségvetése?
– Ha november végén lesz már központi költségvetés, akkor decemberben tárgyaljuk a koncepciónkat, január közepén, pedig elfogadhatja a testület a 2010-es büdzsét.
– Tavasszal országgyűlési képviselőket választ az ország, indul ismét a posztért?
– Folyik a jelöltállítás a legnagyobb ellenzéki pártban is, néhány hét múlva nyilvánosságra kerül a Fidesz listája. Zala megyében jelentős változások nem várhatók, a párt országos vezetése elégedett a munkánkkal. Szeretné megtartani azokat, akik az elmúlt ciklusokban sikeresek voltak.
(Zala-Lap, V. Zs.)
Tartalom megosztása: