keresés a weboldalon

Japánul (is) számolnak az Eötvösben

Zalaegerszeg címer
Hírek

Japánul (is) számolnak az Eötvösben

2010 szeptember 15 - szerda
Az apró lépésekre bontott műveletek és a napi rendszerességű gyakorlás a titka annak a japán matematika tanítási módnak, melyet az országban egyedül Zalaegerszegen vehetnek igénybe a tanulók. Sélleiné Jónás Erika tanítónő már 18 éve segíti a diákok számolási képességének fejlődését a Kumon módszerrel. Nevét a programot kidolgozó matematika tanárról kapta, aki eredetileg csak saját fia fejlesztésére szánta a feladatsorokat. A sikerének azonban gyorsan híre ment, és már az egész világon alkalmazzák a technikát.

Ez mind a felzárkózást, mind az adott korosztálynak előírt tananyagon felüli képzést is biztosítja. Így az áltagnál nagyobb matematikai érdeklődésűek ugyanúgy hasznát vehetik, mint akik valahol elakadtak. Az alapvető számolási képességet biztos szintre emeli, hihetetlen tempóval végzik a gyerekek a feladványokat, rendszerességre, önfegyelemre, szoktat és növeli a koncentrációs képességet. És ami szintén nem elhanyagolható: folyamatos sikerélménnyel növeli az önbizalmat és a matematika iránti érdeklődést.

– Semmi sem hullik magától az ölünkbe, a módszerrel való folyamatos tanulás kitartást követel, de a rendszeresség és a rengeteg feladat megoldása eredményt hoz. Ezt gyorsan megtapasztalják a gyerekek, akiknél a gyakorlást arról a szintről indítjuk, ahol még biztos talajon állnak. Így azonnal sikerélményük lesz. A fejlesztés pedig teljesen egyéni tempóban történik – mondja Sélleiné, akinek viszont szinte az ölébe hullott a módszerrel való megismerkedés, egy véletlenül kialakult japán baráti szál révén.

– A tananyagot nagyon apró lépésekre bontjuk, és csak akkor megyünk tovább, amikor már biztos tudás alakul ki. Már óvodás kortól lehet kezdeni a programot, mellyel a lazább vonalvezetést gyakoroljuk, közben ismerkedünk a számokkal is. Többnyire nagycsoportban szoktam javasolni. Ez a korosztály már úgysem nagyon szereti a délutáni alvást, és akkora hasznos időtöltés lehet. Egy kicsit szoktat is az iskolához, hiszen az ovis kor után a 45 perces padban ülés elég drasztikus váltás.

Persze „kumonozni” nem kell ilyen sokat. A gyerekek 10-20 perc alatt szoktak végezni a napi feladatsorral. Ez igaz az idősebb korosztály esetében is. A módszerben nemcsak apró lépések vannak, hanem állandó ismétlés, és folyamatos szintmérés. Így tud mindenki a saját ütemében haladni. A rendszeres ellenőrzés révén gyorsan kiderülnek a típushibák, amivel kiemelten kell foglalkozni.

– A japán módszer mennyire áll közel a magyar gyerekekhez?

– A japán emberek és a mentalitás más, mint a miénk. Az iskolákban szinte fanatikusság jellemző. A Kumon nem ennyire sarkított, de az igaz, hogy a mindennapi gyakorlás nem éppen magyar sajátosság. És a látványos sikerek ellenére nyáron nagyon kevés tanuló gyakorol. Sok szülőnek az is furcsa, hogy eleinte akár egészen alacsony szintről indítjuk a gyereket.

Ez azért van, hogy megtaláljuk azt a helyet, azt a bizonytalan műveletvégzést, ami miatt a későbbi tananyag sem sajátíthatók el. Az is jellegzetesség, hogy a módszer önálló tanulásra szoktat. Nincs túlmagyarázás, ami az iskolában általában jellemző, hanem néhány példán keresztül a tanulók maguk jönnek rá a megoldásra.

– Mennyi ideig tartanak ki a diákok?

– Egy-két év a jellemző, de akár az egész középiskolás tananyagot meg lehetne vele tanítani. Aki ezzel a módszerrel gyakorol, az könnyebben megél a matek órákon, mert egyszerűen tud számolni.
A módszer bázis helye jelenleg az Eötvös iskola, ahol részletes tájékoztatást október 9-én délelőtt adnak.

Zala-Lap, Bánfi Kati

Tartalom megosztása: