Sok a szabálytalanság
– A járdán parkolás szinte mindennapos Zalaegerszeg belvárosában, de különösen sok eljárást kezdeményeztünk ilyen jogcímen a Berzsenyi utca elején, illetve a Kossuth utcán, hogy a két leggyakoribb helyszínt említsem. Az utóbbi szakasz ellenőrzésére különösen nagy hangsúlyt fektetünk, hiszen itt azon túl, hogy a több millió forintos díszburkolatot használják parkolónak a szabálytalankodók, elzárják a kerékpárutat, ami ráadásul a mentők közlekedésére is kihatással van.
Gyakori még, hogy a Behajtani tilos! tábla ellenére parkolnak a Dísz téren, de a posta melletti „Megállni tilos!”-ban is gyakran várakoznak az autósok. Ugyanakkor megkülönböztetett figyelemmel kezeljük a mozgáskorlátozottak számára fenntartott parkolóhelyek ellenőrzését is, s mivel ez a fajta szabálytalanság a szabálysértésen túl etikai kérdéseket is felvet, kiemelten magas bírságot alkalmazunk. Ez évben a KRESZ-szabályok megsértése miatt eddig 926 személlyel szemben indítottunk eljárást.
– Azt gondolhatnánk, ez kizárólag rendőrségi hatáskör…
– Az ilyen ügyekben Zalaegerszeg belterületén mind a rendőrség, mind a közterület-felügyelet szabhat ki büntetést. S bár a rendőrségnek szélesebb a hatásköre, az önkormányzati vagyonvédelem területén – mint például a parkok zöldterületének védelme – kizárólag mi járhatunk el. Ilyen címen az idén 117 alkalommal kezdeményeztük bírság kiszabását.
– Hányan látják el ezt a feladatot?
– A csoportban heten vagyunk, így beosztástól függően három pár járja Zalaegerszeget. A hatékonyságunkon a rendőrséggel, a nemzetőrséggel és a polgárőrséggel végzett közös járőrözésekkel próbálunk javítani, hiszen munkatársaink csak párban intézkedhetnek.
– Az intézkedéseknek van visszatartó ereje?
– Vannak helyszínek, ahol a szabálysértések teljesen megszűntek, ám ez általában összefüggésben van a gyakori ellenőrzésekkel.
* * *
– 2007-ben összesen 977 esetben szabtunk ki bírságot – ezt már dr. Nemes Katalin, a közigazgatási osztály vezetője teszi hozzá -, a statisztika alapján tehát jelentős változásról nem beszélhetünk. Sőt, az sem volt elég visszatartó erő, hogy a bírság tételei a tavalyi 2-3 ezer forintról 5-8 ezer forintra emelkedtek, és sajnos, visszaesők, gyakori szabálytalankodók is vannak.
– A hivatal be tudja hajtani ezeket a bírságokat?
– A befizetési arány 70 százalékos, ami jónak mondható. Aki pedig 30 napon belül nem fizeti be a bírságot, esetében szabálysértési feljelentést kezdeményezünk a lakhely szerint illetékes rendőrségen.
Tavaly a felügyeletnél tartott ügyészi ellenőrzés kifogásolta, hogy a szélvédőn kint hagyjuk a bírságolónyomtatvány egy példányát, így ma csak a postai átfutást követően, napokkal később értesülhetnek az intézkedésről az érintettek. És bár sokan keresnek kifogásokat a méltányosság reményében, a helyszíni bírság esetében – mivel itt nincs eljárás – mérlegelésre nincs lehetőségünk.
– A lakosság mennyire segíti a munkájukat?
– A lakosság jól együttműködik a szervezettel. Bejelentések nem csak a közlekedési szabályok megsértése miatt érkeznek hozzánk, hiszen számos köztisztasági ügyben, a illegális szemétkihelyezés miatt, vagy – a peremkerületekben elég gyakran előforduló – kóborkutya-esetek kapcsán végzünk helyszíni szemlét.
A csoport feladatai közé tartozik, hogy ellenőreink jelezzék azokat a közterületek, jelzőtáblák, illetve utak állapotára vonatkozó problémákat, melyek a műszaki osztály hatáskörébe tartoznak. Hogy elémenjünk a feladatoknak, idén először olyan akciót tartottunk, amelynek során a képviselőkkel az összes zalaegerszegi körzetet bejártuk, így – miután dokumentáltuk az észrevételeket – átfogó képet tudtunk adni a város állapotáról.
(Zala-Lap)
Tartalom megosztása: