Parkolók a Dózsa-ligetben?
Megvizsgálta a parkolóépítés lehetőségét a Dózsa-liget igénybevételével, valamint parkolók építését a Kosztolányi utcában, a Zrínyi út kórház előtti szakaszának kétirányúvá történő átalakításával, végül ugyancsak parkolók építését a Zrínyi útnak a Hunyadi utca és Bajcsy-Zsilinszky tér közötti szakaszán. Végül a munkacsoport javaslata és az önkormányzati szakbizottságok észrevételei alapján két alternatíva került megvitatásra a testület elé.
Az első változat szerint a parkolók a Dózsa-liget területén kerülnének kialakításra, az átépítés nem érintené a meglévő úthálózatot. Megközelítésük a Kosztolányi Dezső utcáról, illetve a Zrínyi Miklós utcáról történne új útcsatlakozások kiépítésével. Így a park északi részének felhasználásával mintegy 80 új parkolóhely létesülhetne, saját belső úthálózat kiépítésével.
A Dózsa-liget északi harmadában kialakítandó parkolóhelyek nyilvánvalóan megváltoztatnák az ott élő növényvilág szerkezetét. Előzetes vizsgálatok szerint azonban értékes növényeket nem érintene a parkoló kialakítása, s megvalósítás esetén a liget felújítását is meg lehetne oldani. E megoldást egészítené ki a vasútállomás melletti kisposta előtti parkolók fizetőssé alakítása.
A másik változat szerint – ez a műszaki, forgalmi szempontoknak szinte teljesen megfelelne, nem csökkenne a zöldterület, azonban mintegy 300 millió forinttal terhelné a város költségvetését – forgalomcsillapított területté (parkolóutca) alakulna a Zrínyi Miklós utcának a Csány László tér és a Kosztolányi D. utca közötti szakasza.
A Kosztolányi Dezső utca, illetve a Hunyadi János utca bővítésre kerülne további egy forgalmi sáv építésével. Ez a két útszakasz továbbra is gyűjtőútként funkcionálna, a Zrínyi Miklós utca déli irányú forgalmát a Kosztolányi utcára terhelve.
A Tomori Pál utca és Dobó Kata utca megmaradna városi kiszolgálóútként. A vasúti kisposta előtt található parkoló bővülne, és a burkolata átépítésre kerülne. Ezen verzió megvalósítása esetén – a jelenleg meglévő, és az építés után is megmaradó parkolókon kívül – a térségben mintegy 127 új parkolóhely jönne létre, és összesen 200 parkolóhely állna a lakosság rendelkezésére.
A képviselő-testület elé most beterjesztett határozati javaslat végül többek között pénzügyi szempontokból is – a második változat háromszor többe kerülne – az első alternatívát tartotta megvalósíthatóbbnak. Hosszabb vita után, szavazattöbbséggel a képviselők úgy döntöttek, hogy tervtanulmány szintjén ki kell dolgozni, milyen feltételek mellett lehet a Dózsa-ligetben maximálisan 80 férőhelyes fizető-parkolóhelyet kialakítani.
A közgyűlés továbbá egyetértett azzal, hogy szintén konkretizálni kell a vasút melletti kisposta előtt mintegy 60 férőhelyes fizetőparkoló létesítését a jelenlegi rekonstrukciójával. E megoldás megvalósítása valamivel több mint 100 millió forintba kerülne, a szükséges fejlesztési hitelt azonban a parkírozási bevételekből vissza lehetne fizetni, azaz nem terhelné a város büdzséjét. A városi tulajdonban lévő Parkoló-Gazda Kft. venné fel a hitelt, valósítaná meg a beruházást, illetve fizetné vissza a tartozást.
A döntés felhatalmazza dr. Gyimesi Endre polgármestert, hogy dolgoztassa ki a parkoló parkon belül történő kialakításának közlekedési szempontból legmegfelelőbb, leggazdaságosabb és környezetkímélőbb megoldását, akár a kialakítandó parkolóhelyek számának csökkentése árán is. Majd a kidolgozott megoldási javaslatot jóváhagyás céljából terjessze a közgyűlés elé, s a végleges döntés ennek figyelembevételével születhet meg. (Zala-Lap Kft.)
Tartalom megosztása: