keresés a weboldalon

Zalaegerszeg

Parkolók a liget szélén

Zalaegerszeg címer
Hírek

Parkolók a liget szélén

2008 február 13 - szerda
A kórház környékének tervezett rekonstrukciójáról zajlott az eszmecsere a Városesztétikai Társaság (VÁRTÁR) legutóbbi ülésén. Boda László elnök a 2007-es év értékelése után, az aktuális napirenddel kapcsolatban elmondta: azért fontos beszélni a kórház környékének átalakításáról, mert egy sokat vitatott ügyről van szó. A Dózsa liget jövője a tét.

Ugyanakkor elismerte, hogy kényszerhelyzet van; a megyei kórház súlyponti kórház lett, a régióban betöltött szerepe nő, a megközelíthetősége viszont nehézkes, és a környéken nagyon kevés a parkolóhely. A városvédők ugyanakkor féltik a Dózsa ligetet – mint ismert, az önkormányzat a park rekonstrukcióját követően többek között itt kívánna plusz parkolóhelyeket kialakítani.

Az önkormányzat részéről először Sziráki István, a városfejlesztési és tervezési osztály vezetője válaszolt a felvetődött kérdésekre. Mint mondta, az egész város küzd parkolási problémákkal, ám a kórház környékén van az egyik legnagyobb gond. Az természetes, hogy a belvárosban gyalogolni kell valamennyit, hogy célba érjen az ember, egy egészségügyi intézménynél azonban ez nem megengedhető. Beteg, orvos és hozzátartozó egyaránt szeretne a kórház közvetlen közelében megállni, ami jelenleg nehezen kivitelezhető. A szakemberek másfél éve foglalkoznak ezzel a kérdéssel, számos javaslat és terv született a környék parkolási problémáinak enyhítésére. Ezek közül a legoptimálisabb megoldás a Dózsa liget rekonstrukciója, melynek tervrajza – Tóth János tervei alapján – el is készült.

Az ülésen részt vevő Tóth János előadásából kiderült, hogy a Dózsa liget területén 49 parkolóhelyet szeretnének kialakítani, további ötvenötöt pedig a vasútállomás szomszédságában (a „kisposta” előtti parkoló átépítésével). Az elképzelések szerint ezzel a 104 új parkolóhellyel jelentősen csökkenne a kórház környéki utcák (Zárda, Olajmunkás, Mátyás király utca) forgalma, illetve a parkoló autók miatti zsúfoltság. A Dózsa liget területén ezzel együtt más átalakítások is várhatók: itt kerül majd elhelyezésre Wass Albert író szobra, valamint a park szélén bicikliút is haladna, mely az egyre bővülő városi kerékpárútrendszer része lenne.

A szakember utalt arra, hogy más fejlesztésekről is folynak a tárgyalások: a Kossuth utca tehermentesítése miatt több fórumon szóba került a Kosztolányi út „kétirányúsítása” is. Ezek a következő évek fontos kérdései lesznek. Arra a bírálatra, mely szerint az önkormányzat indokolatlanul vágatja ki a liget fáit, Sziráki István azzal válaszolt, hogy a park és a környék faállománya elöregedett. Sok platánfa üregessé vált, emiatt balesetveszélyes. A parkolót a kivágott öreg fák helyére tervezik, s természetesen a hiányzó faállományt pótolni fogják.

A Kosztolányi út forgalmi rendjének megváltoztatása szerinte még nem időszerű. A Kossuth utca most készült el, a lakosság egyik felének tetszik a csökkentett forgalmi rend, és nem szeretné, ha egyáltalán nem járhatnának rajta autók, mások viszont mindenképpen sétálóutcát szeretnének a főutcából. Az osztályvezető úgy érzi, hogy most ez a csökkentett forgalmú út az optimális, hiszen nincs hová terelni a forgalmat. Még a kétirányúvá alakított Kosztolányi út sem oldaná meg a problémát. Egyetlen esetben lehetséges a sétálóutca kialakítása: ha megtörténne a vasút áthelyezése, s az így felszabadult sínek helyén megépülhetne a belvárost elkerülő körgyűrű. Ez tudná csak a kisebb utcákról elterelni a forgalmat. Erre azonban még éveket kell várni, így addig nem érdemes a Kossuth utca további forgalomkorlátozásával próbálkozni.

Sümegi László önkormányzati képviselő az ülésen felszólalva elmondta, hogy a körzetéhez tartozó Dózsa liget és az azt övező utcák forgalma valóban megnövekedett az utóbbi időkben. Olyannyira, hogy már a Szent László utcában és annak környékén parkolnak az autók, sok kellemetlenséget okozva ezzel az ott élőknek. Reméli, hogy olyan megoldás születik, amivel a zöldterület sem károsul, s parkolni is lehet, hiszen a kórház jó megközelíthetősége mindenkinek az érdeke.

A résztvevők közül többen felvetették, hogy miért nem mélyparkolókat létesít inkább a város, manapság már minden modern kórház alatt kialakított parkolóhelyek vannak. Sziráki István erre reagálva elmondta, hogy végeztek számításokat egy esetleges mélygarázs-rendszer létesítéséről, ám kiderült, hogy ez körülbelül másfél milliárdos beruházás lenne, míg a földfelszíni parkolók kialakítása ennél lényegesen olcsóbb, s jelenleg az önkormányzatnak erre van forrása.

Boda László és Sümegi László egyetértettek abban, hogy azért is fontos gyors és jó megoldást találni a parkolási gondokra, mert a kevés hely már veszélyezteti a meglévő és egészséges zöldterületeket is. Az autósok közül ugyanis sokan inkább a tilosban; zöldben, fák között parkolnak most is. Az pedig nem lenne jó, ha a lakosságot a kevés parkoló a zöldterületek ellen hangolná. (Zala-Lap Kft., P.P.)

Tartalom megosztása: