Kirándulásunk csúcspontja

2013 november 11 - hétfő
A családommal a nyáron Pécsre és környékére kirándultunk. Az utolsó napon a Mecsek legmagasabb pontjára (682m), a Zengőre túráztunk fel.

A hegy szerkezete gyűrt, törésekkel feldarabolt tönkhegység. Kialakulásának bonyolult voltát a sokféle keletkezésű és különböző korú kőzetek is jól mutatják: mészkő, homokkő, andezit, feketekőszén. A Mecseknek több mint 1200 vízkifolyása van, nagyon sok barlang található benne. Több száz forrásnak nevet is adtak, némelyikükhöz legendák, borzongató vagy éppen üdítő mesék kötődnek. A Zengőre felvezető út folyamatosan és határozottan emelkedik, komoly próbára tette kitartásunkat és erőnket. Hosszúhetényből indultunk a turistajelzéseket követve. Kirándulásunk során azon az ösvényen mentünk, ami a Menedékházhoz ért fel. A testvéreim nehezen bírták a folyamatos emelkedőt, de a biztatás jól jött, ha felérünk, szép kilátás fogad minket. Megpihentünk a házikónál, és mi is felírtuk a nevünket a gerendára, faszénnel (ez volt kéznél). Csodálatos volt a kilátás, de merre tovább, hogy elérjük az úticélt? Ösvény vezetett többfelé is, megszavaztuk, jobbra megyünk tovább. Pár száz méter gyaloglás az erdőben, lankás, majd meredek úton felfelé, végül elértük a Zengő csúcsán a mérőtornyot. A betonból készült tornyot az 1980-as években építették, amit kilátónak is használtak. De sajnos nagy csalódás ért minket, a kilátás a fák lombjai között csekély, valamint ki volt írva „felmenni tilos és életveszélyes”. 2004-ben a NATO lokátort kívánt ide telepíteni, de a környezetvédő szervezet példaértékű tiltakozó mozgalma ezt megakadályozta. Természetvédelmi terület, kedvező éghajlatnak köszönhetően gazdag növény- és állatvilágával, híres növénye a bánáti babarózsa.

A lefelé vezető út gyorsnak tűnt, közben megnéztük utunk során a Zengői Madonna szobrát, valamint a Zarándok-kutat. A püspökszentlászlói templomhoz értünk le, mellette a domboldalon láttuk Szt. László király szobrát. Püspökszentlászló nevét először egy adománylevél említi 1235-ben. A király a legendák szerint erre vadászott, akkor püspöki rezidencia volt itt, innen a település neve.

Megnéztük a templomot, valamint a mellette lévő arborétumot is, ahol forrásvizet ittunk. Az ösvényen végigmentünk, a tájékoztatótáblákat elolvastuk, milyen növények találhatók itt. Azután imádkoztunk a családdal az ott lévő Mária-szobornál.

A templomhoz tartozó kastélyban tartották fogva 1955-ben Mindszenty bíborost. Innen utunk a faluba vezetett. A település mindössze 20 házból állt, mára már több nyaraló épült itt. A Hosszúheténytől távol levő falu, a bekötő út hiánya hátráltatta Püspökszentlászló fejlődését, de mára ez lett az előnye, a varázsa, a csend, a nyugalom, a béke. E falu a Magyar Zarándokút gyöngyszeme, a Kelet-Mecsek egyik legszebb tája.

A kirándulásunk során nagyon sok ismerettel gazdagodtunk, a természetben való túra lelkiekben is teljessé tette a nyaralásunkat. Mindenkinek szívesen ajánlom, látogasson el erre a szép tájra.